جاوا اسکریپت در مرورگر شما غیرفعال است یا پشتیبانی نمی شود.

خرید از منطقه آزاد تجاری چه مزایایی دارد؟

  • تاریخ نشر : آبان 29, 1402
  • نویسنده : شعبه آنلاین مارکتو

منطقه آزاد تجاری

همه ما تا به حال حداقل یک بار نام منطقه آزاد تجاری را شنیده ایم. اما منطقه آزاد تجاری کجاست؟ منطقه آزاد، یک اصطلاح متداول در اخبار و گفتگوهای امروزی است که برای برخی از افراد نا آشناست. مناطق آزاد به مناطقی اطلاق می شوند که بیشتر در نقاط بندری یا حتی غیربندری قرار دارند. این مناطق با هدف انجام مراودات و فعالیت های تجاری به نام منطقه آزاد تجاری نامیده می شوند. جالب است بدانید که این مناطق به دلیل شرایط خاصی که دارند، فاقد برخی قوانین گمرکی و مالیاتی هستند. پس خرید از منطقه آزاد تجاری دارای صرفه اقتصادی است. همراه سوپر مارکت آنلاین مارکتو، فروشگاه تخصصی محصولات بهداشتی و خوراکی خارجی باشید، تا علاوه بر آشنایی با مزایای خرید از منطقه آزاد تجاری با بهترین منطقه آزاد ایران آشنا شوید.

کالاهای سوپر مارکت

منطقه آزاد تجاری

منطقه آزاد تجاری، بخش هایی از یک کشور است، که از لحاظ قانونی با دیگر بخش ها تفاوت دارد. معمولا قلمروی مناطق آزاد تجاری، نواحی بندرگاهی است. جالب است بدانید که در برخی از مناطق آزاد، هم صنعت و هم تجارت در جریان است که به این مناطق، مناطق آزاد_تجاری گفته می شود. از آنجایی که مناطق آزاد تجاری از اهمیت ویژه ای برخودار هستند، به نوعی برای خرید، طرفداران زیادی دارند.

ویژگی های مهم منطقه آزاد

از مهم ترین ویژگی های مهم منطقه آزاد که باعث ایجاد تفاوت عمده با دیگر بخش های یک کشور می شود، عبارتست از:

  • دارای معافی های گمرکی.
  • عدم وجود قوانین محدود کننده و دست و پا گیر.
  • واردات و صادرات آسان.
  • عدم تولید و پردازش کالا.
  • معافیت مالیاتی 20 ساله برای شرکت های ثبت شده در این مناطق.
  • تردد و اقامت اتباع خارجی آسان تر.
  • امکان انتقال راحت ارز از داخل و خارج کشور.
  • تعرفه خدمات حمل و نقل در فرودگاه های مناطق آزاد پایین تر.

مزایای خرید از مناطق آزاد تجاری

مناطق آزاد تجاری به دلیل ویژگی هایی که دارد، برای خرید، بسیار محبوب است. از جمله مهم ترین مزایایی که این مناطق را برای خرید پرطرفدار کرده است، عبارتست از:

  • در دسترس بودن انواع مواد غذایی های خارجی اعم از شکلات، نودل، قهوه و…
  • تهیه انواع پارچه های مرغوب.
  • وجود لباس های استوک و برند دست دوم.
  • امکان خرید انواع لوازم صوتی و تصویری خارجی.
  • پایین بودن قیمت ها در مقایسه با دیگر مناطق.
  • وجود اجناس اصل.
  • مناسب برای سرمایه گذاری.
  • بالا بودن تنوع برندها و مدل ها.
  • قیمت های عمده بسیار پایین برای فروش در سایر مناطق.
  • امکان خرید محصولات و مواد غذایی لوکس خارجی.

منطقه آزاد تجاری

بهترین منطقه آزاد ایران

در حال حاضر در ایران چندین منطقه آزاد تجاری مشخص شده است، که هرکدام با اهداف انجام امور زیر بنایی، رشد اقتصادی، افزایش درآمد و صادرات و واردات در حال ارائه خدمات هستند.

از مهم ترین مناطق آزاد ایران می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند، در شمال غربی خلیج فارس با وسعت حدود 172 کیلومتر است. این منطقه در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون قرار داشته و با کشورهای کویت و عراق مرز مشترک دارد. منطقه آزاد اروند به دلیل ظرفیت بالای حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی که دارد، به نوعی بهترین منطقه آزاد ایران محسوب می شود. پس خرید محصولات بهداشتی خارجی و محصولات خوراکی خارجی از منطقه آزاد اروند بسیار راحت است.

منطقه آزاد قشم

منطقه آزاد قشم، در ورودی دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد. جزیره قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس بوده و تقریبا موازی ساحل ایران است. جزیره قشم به دلیل این که در میان خلیج فارس و اقیانوس واقع شده است از موقعیت استثنایی بسیار بالایی برخوردار است.

منطقه آزاد انزلی

کشورهایی که در حاشیه دریای خزر قرار دارند با فروپاشی شوروی سابق از لحاظ تجاری، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند. به همین دلیل وجود منطقه آزاد انزلی از لحاظ برقراری ارتباط، ظرفیت بالایی در زمینه واردات و صادرات دارد.

منطقه آزاد ارس

جلفا از مکان هایی است که پیش از میلاد هم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که داشته، بسیار شهرت داشته است. ارس به دلیل موقعیت ژئواکونومیکی بی نظیر و دسترسی بالا به بازارهای بین المللی از نظر صادرات بسیار توانمند است.

منطقه آزاد ماکو

از دیگر مناطق آزاد ایران که با ترکیه و آذربایجان مرتبط است، منطقه آزاد ماکو است. این منطقه به دلیل جذب توریست به داخل ایران، بسیار در روند رشد اقتصادی تاثیر گذار است.

منطقه آزاد چابهار

شهر چابهار با مساحتی حدود 1090 هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی کشور و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. بندر چابهار به دلیل ارتباط با دریای عمان از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است.

منطقه آزاد کیش

جزیره کیش از معروف ترین مناطق آزاد ایران است، که از دیرباز به منظور مراودات تجاری، با هند و دیگر کشورها در ارتباط بوده است. به طور مثال صید مروارید، پوشاک، مواد غذایی، برندهای لوکس و معتبر و… بخشی از محصولاتی است که در این منطقه وجود دارد.

جمع بندی

منطقه آزاد تجاری، از مهم ترین مناطق کشور است که از نظر اقتصادی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. از مهم ترین ویژگی هایی که منطقه آزاد تجاری را در بین مردم محبوب کرده است، وجود تفاوت قیمت در کالاها، معافیت از بعضی قوانین گمرکی، صادرات و واردات راحت و… است. همچنین این منطقه به دلیل تنوع بالایی که در اجناس و خرید کالاهای خارجی دارد، طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی از مناطق آزاد عالی در کشور ایران، منطقه آزاد اروند است. این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک و مرز مشترک با دو کشور توانسته در رشد اقتصادی ایران بسیار تاثیر گذار باشد.

 سوپر مارکت آنلاین مارکتو، یک فروشگاه آنلاین در زمینه فروش مواد غذایی خارجی اورجینال از منطقه آزاد اروند است، که با خرید مستقیم از وارد کننده تنوع بالایی از محصولات را در اختیار مشتریان قرار داده است از جمله شکلات های خارجی، نودل، کپسول های قهوه و …